Google Tag Manager – Darmowy poradnik od A do Z wersja 2.0


Jakiś czas temu opublikowałem poradnik Google Tag Manager dla nieprogramistów. Dziś udostępniam wersję 2.0 poradnika.

poradnik-tag-manager-marketinglabUwzględniłem w nim:

– nowy interfejs (oczywiście),

– dodatkowe, popularne implementacje,

– sugestie moich Drogich Czytelników 🙂

Poradnik zajmuje 208 stron, ale napisany w formie rozdziałów, dotyczących konkretnych zagadnień więc nie trzeba czytać wszystkiego 🙂

Nową wersję poradnika można POBRAĆ poprzez link

 

Wszelkie uwagi mile widziane 🙂

PS w przygotowaniu jest wersja .mob i .epub

Spis treści poradnika

Tag manager – wprowadzenie

Jak działa GTM ?

Struktura Google Tag Managera

Co to są tagi?

Co to jest kontener?

Co to są Reguły?

Co to są Zmienne?

Google Tag Manager na stronie internetowej

Instalacja Google Tag Managera – krok po kroku

Krok 1 – Zakładanie konta GTM

Krok 2 – Tworzenie pierwszego tagu

Ustawienia i funkcjonalności konta GTM

Zakładka Administracja – ustawienia konta GTM

Jak korzystać ze struktury kont w GTM?

Instalacja podstawowych skryptów na stronie

Instalacja statystyk Google Analytics przy pomocy GTM

Warunki uruchomienia tagu (reguły)

Testowanie nowo stworzonego tagu

Instalacja śledzenia konwersji Google AdWords w GTM

Pierwszy kontakt ze zmiennymi w Google Tag Managerze

Z czego składają się zmienne  i jak się je tworzy?

Implementacja remarketingu Google AdWords za pomocą GTM

Google Tag Manager – zaawansowane przypadki wykorzystania

Warstwa Danych – co to jest i do czego się ją stosuje?

Co to jest Warstwa Danych?

Jak wygląda Warstwa Danych?

Dodawanie zmiennych i wartości do Warstwy Danych

Śledzenie zdarzeń w Google Analytics za pomocą GTM

Śledzenie zdarzeń GA za pomocą GTM przy pomocy metody push

Śledzenie zdarzeń na stronie bez ingerencji w kod serwisu

Autotagowanie w praktyce (wstęp)

Automatyczne mierzenie kliknięcia na guzik (w menu)

Automatyczne oznaczanie większej ilości guzików w menu

Dostępne zmienne i ich możliwości

Zmienne wbudowane

Kliknięcia

Strony

Inne ważne wbudowane zmienne

Formularze

Event

Debug Mode

Random Number

Zmienne zdefiniowane przez użytkownika

Adres URL

Własny plik Cookie

Zmienna warstwy danych

Niestandardowy kod Javascript

Tabela Przeglądowa

Strona odsyłająca

Stała

Zdarzenia niestandardowe

Zmienna Warstwy Danych

Element DOM

Niestandardowy kod JavaScript

Tabela przeglądowa

Mierzenie linków wychodzących jako zdarzeń automatycznych w GA

Mierzenie pobrań dokumentów (np. PDF) jako zdarzeń automatycznych w GA

Rejestracja pobrania pliku PDF jako odsłony strony wirtualnej

Mierzenie kliknięć na obrazki jako zdarzenia na stronie w GA

Cross-domain tracking za pomocą GTM (UA)

Instalacja dynamicznego remarketingu za pomocą GTM

Metoda pierwsza – standardowa

Metoda druga – bez przekazywania zmiennych programistycznie

Ecommerce tracking w GA za pomocą GTM

Konfiguracja realnego wskaźnika odrzuceń w Google Analytics

Tagi niestandardowe w GTM

śledzenie wysłania formularza (opuszczenia firmularza, klikniecia na wybór guzików, radio buttons )

Implementacja Doubleclicka

Strony SPA – śledzenie wirtualnych odsłon

Dodawanie do listy remarketingowej wizyt jedno odsłonowych (Bounce rate)

Implementacja User ID przez GTM

Kilka myśli podsumowujących

Plan migracji do GTM

Zakończenie

 

 

 

23 Comments

Add yours
  1. 1
    Marcin

    Pierwszą wersję przeczytałem – świetne kompendium wiedzy. Czas zabrać się za wersję 2.0 – dzięki za wartościowy poradni!

  2. 8
    Marcin

    Dzięki, właśnie takiej pozycji mi brakowało. Wszędzie piszą o GTM tak zdawkowo, że nie ma jak się do tematu zabrać “na szybko”, a nie miałem czasu drążyć. Teraz wygląda na to, ze 50% rzeczy, które chcę zrobić mam na tacy, a po ogarnięciu podstaw, resztę wdroży się bez kłopotu z pomocą Google 😉 Super robota.

  3. 10
    Krzysiek

    Wielkie dzięki. GTM przyznaję to dla mnie nadal czarna magia i jakoś brak motywacji, żeby było inaczej 🙂 Może teraz się uda.

  4. 13
    Wojtek

    Po pierwszym poradniku przekonałem się do GTM. Jak dla mnie najlepsza publikacja w pl o GTM. Ta pewnie będzie podobnie.

  5. 14
    Marek

    Dziękuję za aktualizację i udostępnienie poradnika.
    Może to bierze się z mojej niewiedzy, ale trudniej mi znaleźć informacje o “data layer”, które w poprzedniej wersji były w jednym rozdziale. Również język jest dla mnie trochę bardziej skomplikowany niż poprzednio, bo czasem np. gubię podmiot w zdaniu, jak na przykład: “Jedno z najpopularniejszych makr, od razu utworzonym na koncie GTM, zmienna zwraca jego wartość w momencie załadowania do Warstwy Danych.”

    • 15
      Przemysław Modrzewski

      Czołem, W kwestii Data Layer to nie zmieniałem zawartości (jedynie odświeżyłem) i wszystko jest w rozdziale “Warstwa Danych – co to jest i do czego się ją stosuje?” . Generalnie to całość nie zmieniła bardzo, w kwestii kompozycji. Jedynie dodałem trochę treści i odświeżyłem wszystko 😉 Ale ogólnie bardzo dziękuje za uwagi. Zwrócę jeszcze raz uwagę na język, choć wydawało mi się, że jest lepiej 😉 Ale błędów nigdy pewnie, zupełnie nie uniknę .

  6. 16
    Michał

    Sporo ciekawych informacji. Ważne info do przyswojenia. Jednak jest tego więcej niż myślałem.

  7. 18
    Daventi

    Bardzo fajna stronka. Ciekawie jest przeczytać. Jest tu dużo ważnych informacji do przyswojenia.

  8. 20
    Wiktor

    Bardzo ciekawy poradnik. Sporo interesujących informacji. Ślę podziękowania za udostępnienie 😉

  9. 21
    Marcin ITIQ

    Kozacki poradnik, szacun że chciało się tyle pisać jestem pod mega wrażeniem.

  10. 22
    Lokomotywa

    Bardzo rzetelny poradnik dotyczący Google Tag Managera. Jeden z lepszych, jeśli chodzi o merytorykę. Dzięki jego funkcjonalności można skutecznie usprawnić korzystanie z zasobów przeznaczonych na reklamę w internecie poprzez tagi.

  11. 23
    Karolla

    Ściągnęłam 🙂 – tylko czy ja będę miała pojecie o czym Ty do mnie piszesz ? 🙂 to dla mnie totalna nowość i na pewno będę czytać z otwartą gębą i wypiekami na twarzy 🙂

+ Leave a Comment